pares/mares

els millors mestres





Pensant en els altres:


educar o ensenyar:



millorar l'educació per millorar la societat





5 consells per quan els nostres fills no ens fan cas:







Ajudeu els vostres fills a llegir



REUNIÓ DE PARES DE 6è     Curs 2013 – 2014
                                                (temes tractats)
PRESENTACIÓ DELS MESTRES
·         Tutor de 6è A : Ricard Bertran
·         Tutora de 6è B : Anna Soler
·         Especialista d’ Ed. Física: Ramon Mayoral
·         Especialista de música: Ricard Bertran
·         Especialista d’anglès : Ester Muñoz i Laura López
·         Mestra de Religió: Núria González
·         Mestre de castellà: Víctor Valero
·         Els desdoblaments a 6è (grup A de matemàtiques i el grup C de català): Rosa Torrens
·         Especialista d’audició i llenguatge i SEP: Ingrid Llobet
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT:  
·         Al cicle superior ens organitzem per grups homogenis, per nivells d’aprenentatge. Amb això procurem donar una millor atenció als alumnes. Aquets grups són variables, és a dir que sempre que es cregui convenient un alumne pot canviar de grup. (Grup A, grup B i grup C).
·         Reforç del tutor a la classe paral·lela (altre 6è).
·         El SEP, suport Escolar personalitzat, en horari de 15:00 a 15:30 h, en quan a les hores fora de l’horari escolar. Aquest suport també es fa en horari de classes i va adreçat a l’alumnat que el centre determini, seguint les instruccions que ens marca el Departament d’Ensenyament.
·         El centre disposa d’un servei de l’ EAP (psicòloga) per estudiar els casos d’alumnes amb necessitats específiques. La persona responsable d’aquest servei és la Teresa Vall. 
   HORARI: canvis d'aquest curs.
         PLÀSTICA :
·        Aquest curs la plàstica es fa en anglès.
TIPOLOGIA TEXTUAL: 
·       Hi ha una sessió setmanal de tipologia textual a l'hora de català.
         PLA LECTOR: ( canvis a l'horari)
·       ½ hora de lectura diària
·       Biblioteca
·       certamen de lectura en veu alta.
DEURES

Hi ha d’haver un seguiment per part dels pares.

La correcció dels deures és col·lectiva, fem revisió del treball personal, correcció individual de textos…
Els nens necessiten un bolígraf de color verd per fer l’autocorrecció. Els mestres corregim en vermell.
Sempre hi ha deures: repassar el tema, estudiar, llegir cada dia….

AVALUACIÓ

- controls
- presentació dels fulls.
- presentació dels deures diaris i/treballs
- actitud, interès, esforç… 

Es tracta d’una avaluació sumativa.

COM RECOLZAR LA TASCA ESCOLAR

Intentar, si és possible ,que:

-Cada dia hi hagi una estoneta per fer els deures o estudiar
- Un racó de treball ( condicions adequades: llum, taula, )
-Material de consulta: diccionaris, ordinador,   enciclopèdies)
- Respectar el material : llibres reciclats o particulars
- Dormir les hores necessàries
- Control d’ús dels mitjans audiovisuals...


TRETS MADURATIUS CARACTERÍSTICS DELS ALUMNES D’AQUESTA EDAT

-         Blog de sisè.

L’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT de la classe:
  ELS CÀRRECS

Portem a terme uns càrrecs bàsics, que son rotatius: material,ordre,pissarra,grup verd.
També els delegats, escollits pels propis companys i que són trimestrals.

LLIBRETES /FULLS

Aquest any continuem el treball iniciat el curs passat respecte la utilització de fulls.  Els nens necessiten una carpeta classificadora  on posar els fulls de treball. Els guarden, fins que s’hagi fet el control del tema present i el mestre l'hagi revisat en un portafolis (funda de plàstic). Després l’arxivaran a la classe on disposen d’un carpesà individual.
Hem establert unes pautes de presentació dels fulls i és important que tothom les compleixi. 

Dir que, l’últim curs a l’escola, suposa un últim esforç.

És per això que necessiten organitzar-se i planificar-ne més el treball: deures, estudi, activitats …


ELS HÀBITS:

-          Ús de l’agenda

-          L’agenda continua sent el nexe d’unió  entre la família i l’escola, per tant, seria bo revisar-la cada dia: si té els deures apuntats, si hi ha alguna anotació: metge, concertar una tutoria …
-Hàbits de cortesia i respecte: parlar sense cridar, saber escoltar, demanar les coses si us plau i donar les gràcies…

- Hàbits d’higiene : els dies d’E.F. xandall i necesser,revisar si hi ha polls,dutxa diària …

-Hàbits saludables:  som escola verda:esmorzar a dins de bock-and-roll, no portar paper d’alumini, reciclar a casa, ja que també ho fem a l’escola, etc

-Hàbits de treball:  seure bé, polidesa en els treballs …


SORTIDES I COLÒNIES

Com cada any i al llarg del curs anirem fent les sortides per la població que ja venim fent o d’altres que puguin sorgir en un moment donat.

PRIMER TRIMESTRE


·         A l'Hort Municipal (dins el projecte d'escola:” Treballem l’ hort ” .
·         A l’Ateneu, per celebrar el final del primer trimestre (és oberta als pares)
·         A la biblioteca
·         Al Caprabo

D’aquestes sortides se us informarà en el seu moment : via agenda o circular.



SEGON TRIMESTRE

Ø Sortida a esquiar: ens la ofereix el Consell esportiu de
 l’ Urgell juntament amb el Pla Català de l’Esport.

Ø sortida a la Comarca del Pla D'Urgell: “Casa Canal de Mollerussa i Estany d' Ivars. També estem pendents de confirmar la visita a Vilanova de Bellpuig a “Cal Valls” (productes ecològics).



TERCER TRIMESTRE

Ø Les colònies  previstes per aquest curs escolar seran els dies 4,5 i 6 de juny. Anirem a la casa “La Lluna de Can Castellar” al Vallés Oriental, zona del Parc del Corredor. Es tracta d'unes colònies on les activitats són lúdico-didàctiques.

XERRADES DIDÀCTIQUES A L’ESCOLA

Rebem unes xerrades força interessants a tot el cicle:
·         Neus Planell, sexòloga a 6è
·         Mossos d’esquadra a 6è_ Internet segura

Les festes que celebrem a l’escola:

·         Castanyada
·         El Nadal a L’Ateneu – festa oberta a les famílies
·         La festa de la Pau
·         Sant  Jordi – amb la visita d’autors/ il·lustradors
·         Fi de curs



Les festes locals d’aquest curs: 6 de setembre i el 14 de maig

Els dies de lliure disposició d’aquest curs acordats pel Consell Escolar municipal són:

-El dilluns 4 de novembre
-El dilluns 3 de març
-El divendres 2 de maig

ALTRES

El dia de tutoria dels diferents professors  és el dilluns de 12:30h a 13:30h

PAS A SECUNDÀRIA

-          Carnet d’identitat (necessari institut)
-          Vacunes (informar)
-          Traspàs informació : proves EAP ( proves on es valoren les capacitats dels alumnes) ,informe tutors, resultats de les competències bàsiques ...
-          Visita institut nens i pares
-          Seminari de coordinació
-          Proves de competències bàsiques


RECORDATORIS

-          Puntualitat a l’hora de les entrades
-          No jugar a pilota a la pista en els moments de les entrades i/o sortides
-          Respectar la porta d’entrada al centre així  com la de sortida (no molestar al petits)
-          No portar llaminadures. Hi ha un acord de claustre que diu que no es poden celebrar aniversaris a l’escola així com tampoc repartir invitacions a dintre de les classes.
-          Portar justificants de les absències ( via agenda)
-          Autorització paracetamol: en cas de no localitzar als pares i en un moment determinat.
-           Cal comunicar qualsevol canvi d’adreça o telèfon a la tutora o a la direcció del centre per tal  de tenir-ho actualitzat.
-          Recordem que el dimecres és el dia de la fruita.
-          Recordem que es continua fent l'hora del conte i es necessiten pares, familiars o coneguts interessats en ser voluntaris per explicar un conte a la Biblioteca de l'escola.

Demanem la vostra col·laboració per una bona entesa entre la família i l’escola.















UNA HISTÒRIA QUE ENS FA PENSAR   


Ja era de nit. No obstant, un nen feia grans esforços per no quedar-se adormit; el motiu bé pagava la pena: estava esperant el seu pare.

Els entremaliats ulls anaven caient pesadament. Quan es va obrir la porta, el nen es va incorporar com impulsat per un ressort, i va deixar anar la pregunta que el tenia tan inquiet:
 - Papa, quant guanyes l'hora?-  va dir amb els ulls molt oberts.
El pare molest i cansat, va ser contundent en la seva resposta:
- Mira fill, això ni tan sols la teva mare ho sap; no em molestis i torna a dormir, que ja és molt tard.
- Sí papa. Només digues quant et paguen per una hora de treball - va reiterar suplicant el nen.

Contrariat, el pare gairebé no  va obrir la boca per dir: quaranta euros.
- Pare, em podries deixar vint euros? -va preguntar el seu fill.
El pare es va enfadar, va agafar al petit del braç i amb to brusc li va dir:
- Per això volies saber quant guanyo, no? Ves-te'n a dormir i no continuïs empipant, avariciós i egoista.

El nen es va allunyar tímidament i el pare, en meditar allò que havia succeït, va començar a sentir-se culpable: Potser necessita quelcom - va pensar-, i volent descarregar la seva consciència va guaitar a l'habitació del seu fill i amb veu suau li va preguntar:
- Dorms, fill?
- Digues, papa, - va respondre entre somnis.
- Aquí tens els diners que em vas demanar.
- Gràcies papa - va murmurar el nen mentre ficava la seva maneta sota del coixí, d'on va treure uns bitllets arrugats -Ja ho tinc, ho he aconseguit!- va cridar joiós-. Tinc, quaranta euros. Ara pare: Em podries vendre una hora del teu temps?






SISÈ DE PRIMÀRIA. CARACTERÍSTIQUES DE L’EDAT

Aquesta és una etapa de transició a tots els nivells: passen de ser nens/es a ser
preadolescents; passen de fer uns aprenentatges  més concrets a un cicle
superior on el ritme d’aprenentatge és més accelerat, reben més quantitat
d’informació i en un període de temps més curt (esglaó necessari per passar a
Secundària).
10-11   anys
ü  En l’aspecte físic no han abandonat encara el cos infantil tot i que al llarg del
curs es veuen canvis que es faran més evidents al final del cicle.
ü  Comencen a valorar el seu aspecte físic i a sentir vergonya.
ü  En les nenes s’aprecien més aquests canvis, especialment pel que fa a la
seva preocupació pel moment en el qual tindran la regla. Aquest aspecte les
preocupa i, per tant, cal que es treballi des de la família i des de l’escola i que
es faci seriosament per eliminar angoixes innecessàries i per donar unes
correctes pautes d’actuació. S’han de respondre les preguntes que facin
sense escapolir-se d’elles però sense fer una dissertació sobre el tema, cosa
que moltes vegades no els interessa i els crea més angoixa.
ü  Prenen consciència del seu sexe: veuen les diferències que hi ha entre ells i
elles (a nivell de converses, interessos, jocs ...)
ü  Neix la consciència moral. Adquireixen, de manera clara, la idea del que està bé o del que està malament. Saben quines de les seves actuacions són correctes i quines no ho són. Si més no, a nivell teòric, distingeixen una actuació correcta d’una que no ho és.
ü  El respecte pels adults adquireix importància perquè reconeixen l’autoritat però només l’autoritat que es basa en la raó i en la justícia de les decisions que es prenen.
ü  Van perdent, també, les conductes infantils i neix el sentiment d’amistat a la qual valoren per sobre de les altres coses.
ü  En l’aspecte acadèmic, comencen a valorar els aprenentatges i prenen interès per l’experimentació.
ü  Valoren les notes com a fruit del seu esforç i, en general, han adquirit l’hàbit de fer la feina diàriament (si no el tenen cal preocupar-se seriosament)
ü  El nivell d’aprenentatges augmenta substancialment i ja tenen lliçons per aprendre de manera més sovintejada, així com controls més freqüents.
ü  La mateixa consciència moral que van adquirint, fa que gaudeixin en els debats o que en les assemblees els agradi expressar la seva opinió.
ü  És un bon moment per fomentar les afeccions: la música (tocar un instrument), els esports, la lectura (l’exemple de la família és decisiu), la vida sana i el respecte per la natura (esplais, agrupaments,...). Hem d’aprofitar aquesta època per oferir-los l’oportunitat de fer activitats enriquidores que els donaran també alternatives als molts perills que l’adolescència els pot comportar.
ü  Els adults som encara el seu punt de referència (pares i mestres). Tot allò que fem que sigui incoherent amb el que pregonem anirà en contra nostra. (no puc demanar ordre si jo sóc desordenat, no puc demanar que reciclin si jo no ho faig, etc.). Són esponges i s’adonen de tot.


   11-12   anys
En l’aspecte físic el cos continua fent canvis: comença a aparèixer la regla en les nenes i els nois comencen a fer canvis, més lentament i menys evidents.
ü  Tenen un domini del cos molt més complert i van adquirint precisió i resistència.
ü  Són presumits i cal reforçar-los els hàbits d’higiene.
En l’aspecte emocional, l’amistat és un punt de trobada i de preocupació per a tothom. Comencen a aparèixer les colles de nens i nenes que perduraran, però no seran les úniques. És un moment de fixació de rols. El grup d’iguals té molta importància.
ü  Cal  anar en compte perquè es deixen portar pel grup i copien models. És important que a casa feu valoracions crítiques d’aquest fet.
ü  Tenen moltes pors, i una d’elles és la de no ser acceptat o acceptada pel grup.
ü  Són més reservats amb les seves coses. Cal estar disposat a escoltar quan ells volen.
ü  Tenen vergonya i necessiten protegir la seva intimitat.
ü  Els adults propers deixen de ser superherois (però seguim sent el seu referent) i comencen a separar-se del que està establert. Necessiten explicacions clares i hem de raonar-los les prohibicions.
ü  Volen justícia en tot el que fa referència a ells, però els costa aplicar-la a ells mateixos.
En l’aspecte acadèmic poden fer un treball de deducció i elaboració molt més abstracta que fins ara.
ü  És possible afrontar idees més complexes que es converteixen en sistemes. Passen a un pensament abstracte.
ü  Comencen a demostrar interès pel que passa al món.
ü  Han millorat la seva capacitat d’estudi i comencen a fer treballs en grup.
ü  Tenen una bona capacitat d’atenció i memòria.
LLISTAT D’HÀBITS A TREBALLAR AMB NENS I NENES DE
CICLE SUPERIOR DE PRIMÀRIA (DES DE CASA I A L’ESCOLA)
A Cicle Superior es continuen treballant tots els hàbits iniciats a Cicle Mitjà i se n’introdueixen de nous que s’assoliran al llarg de  6è. Alguns d’aquests hàbits només els podreu treballar vosaltres des de casa, en d’altres hi hauria d’haver un treball compartit entre l’escola i la família. En acabar el Cicle Superior, els nens i nenes hauran de ser capaços de:
HIGIENE I SALUT:
ü  Dutxar-se cada dia, per iniciativa pròpia.
ü  Canviar-se la roba quan està bruta (després d'una activitat física, si està suada).
ü  Vestir-se correctament (l'elegància consisteix a portar en cada situació allò que es necessita).
ü  Incorporar els hàbits de bona educació i cortesia (tenir cura amb les coses que cauen al terra, no posar-se objectes a la boca, adreçar-se adequadament a les persones...).
ü  Alimentar-se suficientment, sense incorporar menjars pocs nutritius o perjudicials per a la dieta diària (pastes a deshora, llaminadures,...).
ü  Mantenir una bona postura segons la situació (d'estudi, de joc, d'esport, a classe...), sense distraccions externes quan cal estar en actitud de concentració (televisors encesos, sorolls, música,...).
AUTONOMIA PERSONAL I ORGANITZACIÓ:
ü  Mantenir un ordre en les feines i en els espais utilitzats per fer-les.
ü  Aprendre quines feines són de la seva responsabilitat, i tenir una actitud conseqüent amb els propis compromisos.
ü  No interrompre una conversa o una acció començada, i saber esperar el torn per parlar o actuar.
ü  Aprendre a col·laborar en les feines comunitàries; participar positivament en el manteniment de l'ordre dels espais i objectes propis i comuns (recollir un paper que no sigui seu, no trepitjar una jaqueta caiguda i tornar-la al penjador,...).
ü  Aprendre a reflexionar sobre si mateix/a, sobre les pròpies opinions, la seva visió del món i els seus actes.
ü  Saber desplaçar-se autònomament i tenir un bon comportament cívic.
ü  Complir i respectar els horaris.
COMUNICACIÓ I RELACIÓ:
ü  No dir mentides ni mitges veritats. No enganyar. Donar la cara quan és necessari, especialment si algú altre pot sortir-ne perjudicat/da.
ü  Argumentar les respostes amb raonaments coherents i apropiats a la seva edat.
ü  Perdre la por a preguntar allò que es desconeix o que interessa, tot intentant esvair els dubtes.
ü  Reconèixer allò que està ben fet i allò que està mal fet.
ü  Saber adreçar-se correctament als altres en diferents situacions.
TREBALL I APRENENTATGE:
ü  Aprendre a treballar en grup, dins i fora de la classe.
ü  Saber transmetre un missatge de l'escola a la família i viceversa, de forma oral, sense que hi hagi d'haver un control per escrit.
ü  Saber ordenar les carpetes de treball personalment, sense necessitat de la supervisió dels adults.
ü  Aprendre a repartir-se la feina en el temps, d'una forma racional, procurant no deixar els treballs per a última hora.
ü  Confeccionar els dossiers de les assignatures seguint unes pautes d'elaboració i un ordre demanat.
ü  Llegir textos diferents per obtenir-ne informació útil per al treball i també per gaudir de la lectura.
ü  Expressar-se oralment d'una manera coherent per tal de comunicar sentiments i respostes.
ü  Responsabilitzar-se de les pròpies obligacions, escolars i familiars, per tal de col·laborar en la bona marxa de les accions diàries.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada