els millors mestres
Pensant en els altres:
educar o ensenyar:
5 consells per quan els nostres fills no ens fan cas:
Ajudeu els vostres fills a llegir
REUNIÓ DE PARES DE 6è Curs 2013 – 2014
(temes tractats)
PRESENTACIÓ DELS MESTRES
·
Tutor de 6è A
: Ricard Bertran
·
Tutora de 6è
B : Anna Soler
·
Especialista
d’ Ed. Física: Ramon Mayoral
·
Especialista
de música: Ricard Bertran
·
Especialista
d’anglès : Ester Muñoz i Laura López
·
Mestra de
Religió: Núria González
·
Mestre de
castellà: Víctor Valero
·
Els
desdoblaments a 6è (grup A de matemàtiques i el grup C de català): Rosa Torrens
·
Especialista
d’audició i llenguatge i SEP: Ingrid Llobet
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT:
·
Al cicle superior
ens organitzem per grups homogenis, per nivells d’aprenentatge. Amb això
procurem donar una millor atenció als alumnes. Aquets grups són variables, és a
dir que sempre que es cregui convenient un alumne pot canviar de grup. (Grup A,
grup B i grup C).
·
Reforç del
tutor a la classe paral·lela (altre 6è).
·
El SEP,
suport Escolar personalitzat, en horari de 15:00 a 15:30 h, en quan a les
hores fora de l’horari escolar. Aquest suport també es fa en horari de classes
i va adreçat a l’alumnat que el centre determini, seguint les instruccions que
ens marca el Departament d’Ensenyament.
·
El centre
disposa d’un servei de l’ EAP (psicòloga) per estudiar els casos d’alumnes amb
necessitats específiques. La persona responsable d’aquest servei és la Teresa
Vall.
HORARI: canvis
d'aquest curs.
PLÀSTICA :
·
Aquest
curs la plàstica es fa en anglès.
TIPOLOGIA
TEXTUAL:
·
Hi ha una
sessió setmanal de tipologia textual a l'hora de català.
PLA
LECTOR: ( canvis a l'horari)
·
½ hora de
lectura diària
·
Biblioteca
·
certamen de
lectura en veu alta.
DEURES
Hi ha d’haver un seguiment per part dels pares.
La
correcció dels deures és col·lectiva, fem revisió del treball personal,
correcció individual de textos…
Els
nens necessiten un bolígraf de color verd per fer l’autocorrecció. Els mestres
corregim en vermell.
Sempre
hi ha deures: repassar el tema, estudiar, llegir cada dia….
AVALUACIÓ
-
controls
-
presentació dels fulls.
-
presentació dels deures diaris i/treballs
-
actitud, interès, esforç…
Es
tracta d’una avaluació sumativa.
COM RECOLZAR LA TASCA ESCOLAR
Intentar, si és possible ,que:
-Cada
dia hi hagi una estoneta per fer els deures o estudiar
- Un
racó de treball ( condicions adequades: llum, taula, )
-Material
de consulta: diccionaris, ordinador,
enciclopèdies)
-
Respectar el material : llibres reciclats o particulars
-
Dormir les hores necessàries
-
Control d’ús dels mitjans audiovisuals...
TRETS MADURATIUS CARACTERÍSTICS DELS ALUMNES D’AQUESTA EDAT
-
Blog de sisè.
L’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT de la classe:
ELS
CÀRRECS
Portem
a terme uns càrrecs bàsics, que son rotatius: material,ordre,pissarra,grup
verd.
També
els delegats, escollits pels propis companys i que són trimestrals.
LLIBRETES
/FULLS
Aquest
any continuem el treball iniciat el curs passat respecte la utilització de
fulls. Els nens necessiten una carpeta
classificadora on posar els fulls de
treball. Els guarden, fins que s’hagi fet el control del tema present i el
mestre l'hagi revisat en un portafolis (funda de plàstic). Després l’arxivaran
a la classe on disposen d’un carpesà individual.
Hem
establert unes pautes de presentació dels fulls i és important que tothom les
compleixi.
Dir
que, l’últim curs a l’escola, suposa un últim esforç.
És per
això que necessiten organitzar-se i planificar-ne més el treball: deures,
estudi, activitats …
ELS
HÀBITS:
-
Ús de
l’agenda
-
L’agenda
continua sent el nexe d’unió entre la
família i l’escola, per tant, seria bo revisar-la cada dia: si té els deures
apuntats, si hi ha alguna anotació: metge, concertar una tutoria …
-Hàbits de cortesia i respecte:
parlar sense cridar, saber escoltar, demanar les coses si us plau i donar les
gràcies…
- Hàbits d’higiene : els
dies d’E.F. xandall i necesser,revisar si hi ha polls,dutxa diària …
-Hàbits
saludables: som escola verda:esmorzar a
dins de bock-and-roll, no portar paper d’alumini, reciclar a casa, ja que també
ho fem a l’escola, etc
-Hàbits de treball: seure bé, polidesa en els treballs …
SORTIDES I
COLÒNIES
Com cada
any i al llarg del curs anirem fent les sortides per la població que ja venim
fent o d’altres que puguin sorgir en un moment donat.
PRIMER
TRIMESTRE
·
A l'Hort Municipal (dins el projecte d'escola:” Treballem l’ hort ” .
·
A l’Ateneu,
per celebrar el final del primer trimestre (és oberta als pares)
·
A la
biblioteca
·
Al Caprabo
D’aquestes
sortides se us informarà en el seu moment : via agenda o circular.
SEGON
TRIMESTRE
Ø Sortida a esquiar: ens la ofereix el Consell esportiu de
l’ Urgell
juntament amb el Pla Català de l’Esport.
Ø sortida a la Comarca del Pla D'Urgell: “Casa Canal de
Mollerussa i Estany d' Ivars. També estem pendents de confirmar la visita a
Vilanova de Bellpuig a “Cal Valls” (productes ecològics).
TERCER
TRIMESTRE
Ø Les colònies previstes per aquest curs escolar seran els
dies 4,5 i 6 de juny. Anirem a la casa “La Lluna de Can Castellar” al Vallés
Oriental, zona del Parc del Corredor. Es tracta d'unes colònies on les
activitats són lúdico-didàctiques.
XERRADES DIDÀCTIQUES A L’ESCOLA
Rebem
unes xerrades força interessants a tot el cicle:
·
Neus Planell,
sexòloga a 6è
·
Mossos
d’esquadra a 6è_ Internet segura
Les festes que celebrem a
l’escola:
·
Castanyada
·
El Nadal a
L’Ateneu – festa oberta a les famílies
·
La festa de
la Pau
·
Sant Jordi – amb la visita d’autors/ il·lustradors
·
Fi de curs
Les
festes locals d’aquest curs: 6 de
setembre i el 14 de maig
Els
dies de lliure disposició d’aquest
curs acordats pel Consell Escolar municipal són:
-El
dilluns 4 de novembre
-El
dilluns 3 de març
-El
divendres 2 de maig
ALTRES
El
dia de tutoria dels diferents professors és el dilluns de 12:30h a 13:30h
PAS A SECUNDÀRIA
-
Carnet
d’identitat (necessari institut)
-
Vacunes
(informar)
-
Traspàs
informació : proves EAP ( proves on es valoren les capacitats dels alumnes)
,informe tutors, resultats de les competències bàsiques ...
-
Visita
institut nens i pares
-
Seminari de
coordinació
-
Proves de
competències bàsiques
RECORDATORIS
-
Puntualitat a
l’hora de les entrades
-
No jugar a
pilota a la pista en els moments de les entrades i/o sortides
-
Respectar la
porta d’entrada al centre així com la de
sortida (no molestar al petits)
-
No portar
llaminadures. Hi ha un acord de claustre que diu que no es poden celebrar
aniversaris a l’escola així com tampoc repartir invitacions a dintre de les
classes.
-
Portar
justificants de les absències ( via agenda)
-
Autorització
paracetamol: en cas de no localitzar als pares i en un moment determinat.
-
Cal
comunicar qualsevol canvi d’adreça o telèfon a la tutora o a la direcció del
centre per tal de tenir-ho actualitzat.
-
Recordem que
el dimecres és el dia de la fruita.
-
Recordem que
es continua fent l'hora del conte i es necessiten pares, familiars o coneguts
interessats en ser voluntaris per explicar un conte a la Biblioteca de
l'escola.
Demanem
la vostra col·laboració per una bona entesa entre la família i l’escola.
UNA HISTÒRIA QUE ENS FA PENSAR
Ja era de nit. No obstant, un nen feia grans esforços per no quedar-se adormit; el motiu bé pagava la pena: estava
esperant el seu pare.
Els entremaliats ulls anaven caient pesadament. Quan es va obrir la porta, el nen es va incorporar com impulsat per un ressort, i va deixar anar la pregunta que el tenia tan inquiet:
- Papa, quant guanyes l'hora?- va dir amb els ulls molt oberts.
El pare molest i cansat, va ser contundent en la seva resposta:
- Mira fill, això ni tan sols la teva mare ho sap; no em molestis i torna a dormir, que ja és molt tard.
- Sí papa. Només digues quant et paguen per una hora de treball - va reiterar suplicant el nen.
Contrariat, el pare gairebé no va obrir la boca per dir: quaranta euros.
- Pare, em podries deixar vint euros? -va preguntar el seu fill.
El pare es va enfadar, va agafar al petit del braç i amb to brusc li va dir:
- Per això volies saber quant guanyo, no? Ves-te'n a dormir i no continuïs empipant, avariciós i egoista.
El nen es va allunyar tímidament i el pare, en meditar allò que havia succeït, va començar a sentir-se culpable: Potser necessita quelcom - va pensar-, i volent descarregar la seva consciència va guaitar a l'habitació del seu fill i amb veu suau li va preguntar:
- Dorms, fill?
- Digues, papa, - va respondre entre somnis.
- Aquí tens els diners que em vas demanar.
- Gràcies papa - va murmurar el nen mentre ficava la seva maneta sota del coixí, d'on va treure uns bitllets arrugats -Ja ho tinc, ho he aconseguit!- va cridar joiós-. Tinc, quaranta euros. Ara pare: Em podries vendre una hora del teu temps?
Els entremaliats ulls anaven caient pesadament. Quan es va obrir la porta, el nen es va incorporar com impulsat per un ressort, i va deixar anar la pregunta que el tenia tan inquiet:
- Papa, quant guanyes l'hora?- va dir amb els ulls molt oberts.
El pare molest i cansat, va ser contundent en la seva resposta:
- Mira fill, això ni tan sols la teva mare ho sap; no em molestis i torna a dormir, que ja és molt tard.
- Sí papa. Només digues quant et paguen per una hora de treball - va reiterar suplicant el nen.
Contrariat, el pare gairebé no va obrir la boca per dir: quaranta euros.
- Pare, em podries deixar vint euros? -va preguntar el seu fill.
El pare es va enfadar, va agafar al petit del braç i amb to brusc li va dir:
- Per això volies saber quant guanyo, no? Ves-te'n a dormir i no continuïs empipant, avariciós i egoista.
El nen es va allunyar tímidament i el pare, en meditar allò que havia succeït, va començar a sentir-se culpable: Potser necessita quelcom - va pensar-, i volent descarregar la seva consciència va guaitar a l'habitació del seu fill i amb veu suau li va preguntar:
- Dorms, fill?
- Digues, papa, - va respondre entre somnis.
- Aquí tens els diners que em vas demanar.
- Gràcies papa - va murmurar el nen mentre ficava la seva maneta sota del coixí, d'on va treure uns bitllets arrugats -Ja ho tinc, ho he aconseguit!- va cridar joiós-. Tinc, quaranta euros. Ara pare: Em podries vendre una hora del teu temps?
SISÈ DE PRIMÀRIA. CARACTERÍSTIQUES DE L’EDAT
Aquesta és una etapa de transició a tots els nivells: passen de ser nens/es a
ser
preadolescents; passen de fer uns
aprenentatges més concrets a un cicle
superior on el ritme d’aprenentatge és més accelerat, reben més quantitat
d’informació i en un període de temps més curt
(esglaó necessari per passar a
Secundària).
10-11 anys
ü En l’aspecte físic no han abandonat encara el cos infantil tot i que al
llarg del
curs es veuen
canvis que es faran més evidents al final del cicle.
ü Comencen a valorar el seu
aspecte físic i a sentir vergonya.
ü En les nenes s’aprecien més
aquests canvis, especialment pel que fa a la
seva preocupació pel moment en el qual tindran
la regla. Aquest aspecte les
preocupa i, per tant, cal que es treballi des
de la família i des de l’escola i que
es faci seriosament per eliminar angoixes
innecessàries i per donar unes
correctes pautes d’actuació. S’han de
respondre les preguntes que facin
sense escapolir-se d’elles però sense fer una
dissertació sobre el tema, cosa
que moltes vegades no els interessa i els crea
més angoixa.
ü Prenen consciència del seu
sexe: veuen les diferències que hi ha entre ells i
elles (a nivell de converses, interessos, jocs
...)
ü Neix la consciència moral. Adquireixen, de manera clara, la idea del que està bé o del que està
malament. Saben quines de les seves actuacions són correctes i quines no ho
són. Si més no, a nivell teòric, distingeixen una actuació correcta d’una que
no ho és.
ü
El respecte pels adults adquireix
importància perquè reconeixen
l’autoritat però només l’autoritat que es basa en la raó i en la justícia
de les decisions que es prenen.
ü Van perdent, també, les
conductes infantils i neix el sentiment d’amistat a la qual valoren per sobre de les altres coses.
ü En l’aspecte acadèmic, comencen
a valorar els aprenentatges i prenen interès per l’experimentació.
ü Valoren les notes com a fruit
del seu esforç i, en general, han adquirit l’hàbit de fer la feina diàriament (si no el tenen
cal preocupar-se seriosament)
ü El nivell d’aprenentatges
augmenta substancialment i ja tenen lliçons per aprendre de manera més sovintejada, així com
controls més freqüents.
ü La mateixa consciència moral que van adquirint, fa que gaudeixin en els debats o que en les assemblees els agradi expressar la seva opinió.
ü És un bon moment per fomentar
les afeccions: la música (tocar un instrument), els esports, la lectura
(l’exemple de la família és decisiu), la vida sana i el respecte per la natura (esplais,
agrupaments,...). Hem d’aprofitar aquesta època per oferir-los l’oportunitat de
fer activitats enriquidores que els donaran també alternatives als molts perills
que l’adolescència els pot comportar.
ü Els adults som encara el seu
punt de referència (pares i mestres). Tot allò que fem que sigui incoherent amb el que pregonem
anirà en contra nostra. (no puc demanar ordre si jo sóc desordenat, no puc
demanar que reciclin si jo no ho faig, etc.). Són esponges i s’adonen de tot.
11-12 anys
En l’aspecte físic el cos continua fent
canvis: comença a aparèixer la regla en les nenes i els nois comencen a fer canvis,
més lentament i menys evidents.
ü Tenen un domini del cos molt més complert i van adquirint precisió i resistència.
ü Són presumits i cal reforçar-los els hàbits d’higiene.
En l’aspecte emocional, l’amistat és un punt de trobada i de preocupació per a
tothom. Comencen a aparèixer les colles de nens i
nenes que perduraran, però no seran les úniques. És un moment de
fixació de rols. El grup d’iguals té molta
importància.
ü Cal anar en compte perquè es
deixen portar pel grup i copien models. És important que a casa feu valoracions
crítiques d’aquest fet.
ü Tenen moltes pors, i una
d’elles és la de no ser acceptat o acceptada pel
grup.
ü Són més reservats amb les
seves coses. Cal estar disposat a escoltar quan ells volen.
ü Tenen vergonya i necessiten
protegir la seva intimitat.
ü Els adults propers deixen de
ser superherois (però seguim sent el seu referent) i comencen a separar-se del que està
establert. Necessiten explicacions clares i hem de raonar-los les prohibicions.
ü Volen justícia en tot el que fa referència a ells, però els costa
aplicar-la a ells mateixos.
En l’aspecte acadèmic poden fer un treball de
deducció i elaboració molt més abstracta que fins ara.
ü És possible afrontar idees més complexes que es converteixen en sistemes.
Passen a un pensament abstracte.
ü Comencen a demostrar interès pel que passa al món.
ü Han millorat la seva capacitat d’estudi i comencen a fer treballs en grup.
ü Tenen una bona capacitat d’atenció i memòria.
LLISTAT D’HÀBITS A TREBALLAR AMB NENS I NENES
DE
CICLE SUPERIOR DE PRIMÀRIA (DES DE CASA I A L’ESCOLA)
A Cicle
Superior es continuen treballant tots els hàbits iniciats a Cicle Mitjà i se n’introdueixen de nous que s’assoliran al
llarg de 6è. Alguns d’aquests hàbits només els podreu treballar vosaltres des de
casa, en d’altres hi hauria d’haver un treball compartit entre l’escola i la
família. En acabar el Cicle Superior, els nens i nenes hauran de ser capaços de:
HIGIENE I SALUT:
ü Dutxar-se cada dia, per iniciativa pròpia.
ü Canviar-se la roba quan està
bruta (després d'una activitat física, si està suada).
ü Vestir-se correctament (l'elegància consisteix a portar en cada situació allò que es
necessita).
ü Incorporar els hàbits de bona
educació i cortesia (tenir cura amb les coses que cauen al terra, no posar-se objectes a la
boca, adreçar-se adequadament a les persones...).
ü Alimentar-se suficientment, sense incorporar menjars pocs nutritius o perjudicials per a la dieta diària (pastes a
deshora, llaminadures,...).
ü Mantenir una bona postura segons la situació (d'estudi, de joc, d'esport, a classe...), sense distraccions externes quan
cal estar en actitud de concentració (televisors encesos, sorolls,
música,...).
AUTONOMIA PERSONAL I ORGANITZACIÓ:
ü Mantenir un ordre en les
feines i en els espais utilitzats per fer-les.
ü Aprendre quines feines són de
la seva responsabilitat, i tenir una actitud conseqüent amb els propis compromisos.
ü No interrompre una conversa o una acció començada, i saber esperar el torn
per parlar o actuar.
ü Aprendre a col·laborar en les
feines comunitàries; participar positivament en el manteniment de l'ordre dels
espais i objectes propis i comuns (recollir un paper que no sigui seu, no
trepitjar una jaqueta caiguda i tornar-la al penjador,...).
ü Aprendre a reflexionar sobre
si mateix/a, sobre les pròpies opinions, la seva visió del món i els seus actes.
ü Saber desplaçar-se autònomament i tenir un bon comportament cívic.
ü Complir i respectar els
horaris.
COMUNICACIÓ I RELACIÓ:
ü No dir mentides ni mitges
veritats. No enganyar. Donar la cara quan és necessari, especialment si algú altre pot
sortir-ne perjudicat/da.
ü Argumentar les respostes amb
raonaments coherents i apropiats a la seva edat.
ü Perdre la por a preguntar allò que es desconeix o que interessa, tot intentant esvair els
dubtes.
ü Reconèixer allò que està ben fet i allò que està mal fet.
ü Saber adreçar-se correctament
als altres en diferents situacions.
TREBALL I APRENENTATGE:
ü Aprendre a treballar en grup, dins i fora de la classe.
ü Saber transmetre un missatge de l'escola a la família i viceversa, de forma oral, sense que hi hagi d'haver un
control per escrit.
ü Saber ordenar les carpetes de
treball personalment, sense necessitat de la supervisió dels adults.
ü Aprendre a repartir-se la feina
en el temps, d'una forma racional, procurant no deixar els treballs per a última
hora.
ü Confeccionar els dossiers de les assignatures seguint unes pautes d'elaboració i un ordre demanat.
ü Llegir textos diferents per obtenir-ne informació útil per al treball i també per gaudir de la lectura.
ü Expressar-se oralment d'una
manera coherent per tal de comunicar sentiments i respostes.
ü Responsabilitzar-se de les
pròpies obligacions, escolars i familiars, per tal de col·laborar en la bona marxa de les accions
diàries.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada